www.rataverkko.fi – Tietoa rautatieliikenteestä. Ylläpito Raideryhmä www.raideryhma.fi

Tietoa Kemijärven junaliikenteestä

Ajankohtaista

Kemijärven liikenteen jatkuminen

Entinen juna

Uusi juna

Sähköistyksen tarve

Aggregaatti ja Dr16-veturi

Kemijärven junien kannattavuus

Uuden junan kokoonpano

VR Oy on ilmoittanut, että se haluaa imagosyistä muuttaa Kemijärven junan kokonaan punaiseksi, kun uudet 2-kerroksiset makuuvaunut ovat punaisia. Silloin junan päivävaunut olisivat mahdollisesti punaisia 2-kerrosvaunuja ja autovaunutkin uusia punaisia 2-kerrosvaunun korkuisia vaunuja.

2-kerroksiset punaiset makuuvaunut tarvitsevat aina mukaansa Fots-sarjan konduktöörivaunun, jossa on 2-kerroksisten Edm-makuuvaunujen ohjausjärjestelmä. Fots-vaunuja on vain 3 kappaletta, joten punaisia Edm-makuuvaunuja voi käyttää vain yhdessä junaparissa. Lisäksi junassa on ravintolavaunu. VR Oy:llä ei ole kumpaakaan näistä punaisina ja 2-kerroksisina, vaan molemmat ovat sinisiä ja yksikerroksisia.

Tämä tarkoittaa, että uusi juna ei ole eikä tule olemaan imagovaatimusten mukainen kokonaan punainen juna.

Uuden junan kokoonpano voi olla veturin jälkeen punaisia makuuvaunuja, sininen Fots-vaunu ja sininen ravintolavaunu, punaisia päivävaunuja ja autovaunut. Junan kokoonpano esimerkiksi 4.9.2006 oli molempiin suuntiin 7 uutta Edm-makuuvaunua, sininen Fots, sininen Rk-ravintolavaunu, sininen päivävaunu Eipt, sininen päivävaunu Ein, sininen autovaunu ja punainen autovaunu (Lähde: vaunut.org).

Sininen Fots-vaunu tarvitaan aina punaisten Edm-makuuvaunujen kanssa. Rovaniemelle katkaistusta Kemijärven junasta ei siis tule punaista, vaikka sitä ei ajetakaan perille Kemijärvelle asti. Kuva 7.7.06 AA.

Sivun alkuun.

Onko uusilla punaisilla makuuvaunuilla tarpeen ajaa Kemijärvelle

Ei ole.

Makuuvaunumatka Kemijärjvelle voidaan tehdä myös sinisissä vaunuissa. Kemijärven junan nopeus ei edellytä yli 140 km/h ajonopeutta. Sinisissä vaunuissa ei ole suihkua, mutta myöskään punaisissa vaunuissa ei ole suihkua kaikille matkustajille. Koska punaiset vaunut ovat paremmin varusteltuja ja siten kalliimpia, makuupaikka sinisissä ja punaisissa vaunuissa hinnoitellaan eri hintaiseksi. Makuupaikkojen hinnat syyskuussa 2006 ovat: sininen vaunu 11 € tai 21 €, punainen vaunu ilman suihkua 25 € ja suihkulla 30 €.

Asiakkaan kannalta kyse on normaalista tuotevarioinnista, joka perustuu tässä tapauksessa teknisiin edellytyksiin. Suihkullinen makuuvaunupaikka voidaan tarjota Rovaniemelle asti, ja hinta on suihkutonta korkeampi. Makuuvaunupaikka Kemijärvelle voidaan tarjota vain ilman suihkua, jolloin makuupaikka on suihkullista halvempi. Suihkuton makuupaikka lienee mieluisampi kuin vaihtaminen junasta bussiin tai toiseen junaan.

Suihkullinen makuuvaunupaikka Kemijärvelle on toki järjestettävissä mainitun aggregaattivaunun tai Dr16-veturin avulla. Tällöin suihkuttomalla sinisellä makuuvaunulla pääsee Kemijärvelle halvelmmalla kuin suihkullisella punaisella Rovaniemelle. Halvempi makuuvaunupaikka ilman suihkua on kevään ja kesän 2006 kokemuksen mukaan matkustajalle vaihtoehtona mieluisampi, koska sinisten vaunujen makuupaikat myytiin ensin, ja niitä ostivat myös Rovaniemelle jäävät matkustajat.

Kevään ja kesän 2006 kokemuksella tiedetään, ettei uusien makuuvaunujen veto Kemijärvelle kannata eikä ole tarpeen. Kun suihkullisilla makuupaikoilla ei ole menekkiä, ei ole tarvetta investoida sähkön syöttöön aggregaattivaunulla, Dr16-veturilla tai radan sähköistyksellä.

Sivun alkuun.

Voiko uusia vaunuja käyttää sähköistämättömällä radalla

Kyllä voi.

VR Oy:llä on 19 kappaletta generaattorilla varustettuja Dr16-vetureita ja 4 kappaletta generaattorilla varustettuja Eifet-aggregaattivaunuja. Molemmat tuottavat sähköä 2-kerroksisten punaisten makuuvaunujen lämmittämiseen sähköistämättömällä radalla. Aggregaattivaunu oli käytössä Kemijärven junassa esimerkiksi 18.2.2006 (kuva vaunut.org-sivustolla) sekä 25.2.2006 (kuvia yksityisellä kuvasivustolla).

Sivun alkuun.

Tuleeko junasta liian pitkä aggregaattivaunun kanssa

Ei tule.

Aggregaattivaunu voidaan sijoittaa junan ensimmäiseksi tai viimeiseksi vaunuksi, eikä sille tarvita laituria junan pysähtyessä. Aggregaattivaunua ei tarvita kuin Rovaniemen ja Kemijärven välillä, jolla juna on lyhyempi kuin Helsingin ja Rovaniemen välillä.

Sivun alkuun.

Voiko punaisia vaunuja muuttaa öljylämmitteisiksi

Käytännössä ei.

Vaunuissa tarvittaisiin tila öljykattilalle ja öljysäiliölle. Öljykattila voitaisiin ehkä sijoittaa nykyisen vesisäiliön tilaan vesisäiliön yhteyteen. Kaikkein vaikeinta olisi asentaa vaunuun vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä, jonka putket pitäisi sijoittaa rakenteiden sisään. Vaunua valmistettaessa lämmitysjärjestelmä asennetaan ennen vaunun korin muuta varustelua.

Öljylämmityksen käyttö tulee päättää vaunuja hankittaessa, jotta vaunu suunnitellaan ja rakennetaan valmiiksi öljylämmitykselle. Suomen rataverkko ei ole täydellisesti sähköistetty, joten oikein toimiva liikenneoperaattori hankkii koko rataverkolle sopivaa vaunustoa. Vain sähköllä toimivan kaluston hankinta ei ole viisasta ja rajoittaa operaattorin toimintamahdollisuuksia.

Sivun alkuun.

Tämä sivu on luotu 27.2.2006 / AA | Viimeisin muutos 11.9.2006 / AA